Donald Trump 2016 novemberében váratlanul az Amerikai Egyesült Államok élén találhatta magát. Saját állítása szerint még ő sem számított ekkora sikerre. Kampányát a populista retorika és az amerikai nemzeti érzület felélesztésének vágya hatotta át, de az újdonsült elnök -- a saját, korábbi médiámoguli múltjából kifolyólag -- gyakran használt olyan kommunikációs paneleket, amellyel minden emberhez könnyen eljuthatott. A hétköznapi, gyakran szlenges szóhasználat miatt sok polgár úgy érezhette, hogy a milliárdos vállalkozó közülük való -- még akkor is, ha egy százemeletes felhőkarcoló és több ezer ingatlan tulajdonosa.
A 2016-os választási kampányban a választói manipuláció segítségével a republikánus elnökjelölt, Trump olyan, korábban rendszeresen a demokratákra szavazó választói csoportokat szólított meg, mint a munkásosztály. Ezt olyan kommunikációs stratégiákkal érte el, amelyek a munkahelyteremtés előtérbe helyezése mellett leginkább a negatív propaganda alkalmazásával értek célt. A bevándorlók démonizálása és a terrorista csoportokkal való riogatás, valamint az évtizedek vagy akár évszázadok óta az Egyesült Államokban élők munkahelyének elvesztésével való kampányolás -- amely tényezők kampánycélokra való felhasználása Európában sem ismeretlen... -- révén új támogatókra lelt Trump, és a konzervatív mellett a jobbra húzó szavazók megszólításával olyan elitellenes választói koalíció állt össze, amely végül a választási sikert is megalapozta. Ugyan Hillary Clinton több mint hárommillió szavazattal többet kapott, a sajátos amerikai választási rendszer (az ún. elektori kollégium) győzelmet hozott a populista jobboldal jelöltjének.
A propagandisztikus célzatú hirdetések, valamint a választások befolyásolására tett kísérletek mind a republikánusok elnökjelöltjének kedveztek. Az oroszok és az amerikai fegyverlobbi által irányított álhírek Facebook felületeken való hirdetésekbe csomagolva megfelelő táptalajt biztosítottak az információ gyors és hatékony áramlásának. A negatív kampány sikerei, az ellenfél e-mail-botránya és a Trump-szavazók aktivitása mellett fontos szerepet játszottak a választási győzelemben a Hillary Clintonhoz csak gyengén kötődő szavazók elbizonytalanítására tett kísérletek, amelyek végül sikeresnek bizonyultak. Az eleinte negatívnak hitt, polgárpukkasztó, trágár és nem ritkán sértő megnyilatkozások megmutatták, hogy a politikai korrektség helyett az őszinte és zabolázatlanul nyers kommunikációs magatartásnak is vannak hívei.
Jól látható, hogy a politikai kommunikáció a manipulációs lehetőségeket sikeresen kihasználva lehetőséget biztosít a sikeres és hatékony kampányolásra, amely populista vezetőket segíthet hatalomra. E tény pozitív vagy negatív értékelését az olvasóra bízom, a sikeresség megítélése pedig a jövő elemzőinek és a történelemkönyveknek a feladata.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.